Mandeln - älskad i Sverige sedan 1300-talet!

Mandel har funnits i Sverige sedan 1300-talet, och på den tiden räknades det som en delikatess. (kanske var det därför man bara la en mandel i gröten på julafton?)
Numera säljs mandlar billigt i varje livsmedelsbutik och det är inget speciellt längre.
En intressant grej med mandlar är att många tror att det är en nöt, men det är det egentligen inte utan det räknas som en frukt. Det ska alltså vara okej för nötallergiker att äta mandel. Jag kan, trots min nötallergi. Men för att vara på den säkra sidan bör man nog rådfråga en läkare först. :)


Vad är det som är så bra med mandlar då?
♥ Innehåller stora mängder protein och antioxidanter
♥ Hjälper kroppen att fightas mot de fria radikalerna som bryter ned kroppen
♥ Innehåller mycket fibrer
♥ Förbättrar kroppens immunförsvar (kanon nu i förkylningstider)
♥ Ökar ämnesomsättningen
♥ Innehåller Vitamin B (Klicka här för att läsa mer om Vitamin B)
♥ Hjälper blodsockret att hålla sig på en stadig nivå
♥ Balanserar hormonproduktionen
♥ m.m

När det kommer till hudvård räknas mandel fortfarande som en delikatess!
Bland annat läker mandel sår snabbt, gör huden jämn och fin, huden blir len och mjuk, och allmänt strålande vacker hy. Inte så pjåkigt, eller hur? :)

Jag använder mandelolja dagligen till att ta bort ögonsmink med. (Ren mandelolja finns att köpa lite överallt, bland annat på apoteket för kanske 50 kr per flaska)
Det jag gör är att jag tar mandelolja på en bomullsrondell och tar sedan en pytteliten klick av Dr Hauschka's rengöringsmjölk och stryker ut över bomullsrondellen. Sen lägger jag bomullsrondellen på ögonlocket och trycker mycket lätt med mitt ringfinger. Många gnuggar och trycker för glatta livet när de tar bort ögonsminket, men det bör man inte göra för det kan skada ögonen och den känsliga huden runtomkring.
Sen drar jag försiktigt bort bomullsrondellen, och sveper den sedan en extra gång över ögonlocket (med fokus på ögonfransarna) sen är det klart! :)

Man kan även använda mandelolja i ansiktsmasker. Här är exempelvis en ansiktsmask som är bra mot finnar.

Äter ni mycket mandlar? Använder ni mandelolja till något?


Emilie Lind:

sv: Tack så mycket :) Ja det är det faktiskt :)

Trevlig helg!

2011-09-23 | 10:43:58
http://emilielind.blogg.se/
Agnes:

Mandelolja är också min favorit till att ta bort ögonsmink. Har dock använt olivolja ett tag nu eftersom att mandeloljan tog slut men jag har upplevt att olivoljan irriterar mina ögon då det börjar svida efter ett tag så jag ska definitivt köpa en ny burk mandelolja. Ska testa ditt tips någon gång också, jag brukar inte gnugga bort mascaran men "drar" liksom bromullsrondellen medhårs för att få bort mascaran.

2011-09-23 | 11:08:14
http://ekolicious.blogspot.com
Lisa H:

Har aldrig testat mandelolja men är väldigt duktig på att äta mandel! Lägger alltid i ett gäng mandlar i frukost (eller kvällsmåls) filen med flingor :)

2011-09-25 | 22:12:37




»
»
»